Lchf-pizza recept.

Pizza är något vi gjorde ofta här hemma innan jag började med lchf, vi gjorde allt från fullkorns,dinkel,vanligt vetemjöl, rågmjöl och flera olika recept och varianter på bottnar.
Fördelen med att göra pizza hemma är att du kan ta på precis vad du vill variera i de oändliga.
Jag har provat lite olika pizzabottnar för lchf, långt ifrån alla har varit okej att ens äta men jag har 2 recept som jag gör om jag ska göra pizza.
Här får ni de ena, kanske det som smakar mest som "riktig" pizzabotten, de andra använder jag mig även av när jag gör paj de får ni en annan gång.


LCHF-Pizza för 2-3 personer.

2 dl vatten
2 dl pofiber (glutenfria hyllan)
2 msk fiberhusk (även denna på glutenfria hyllan)
1 tsk bakpulver
1 tsk oregano/pizzakrydda
2 ägg
1 msk rapsolja
1 msk smält smör
1 nypa vitlökssalt


Gör så här:
Knäck äggen i en skål.

Blanda i pofiber,fiberhusk och vatten först och rör ut det.

Tillsätt sedan salt, bakpulver, oljan, smöret och kryddorna och rör runt ordentligt , degen kan jämföra med en mördeg den bör kännas som en, är degen för torr så tillsätter du lite mer vätska.

Låt den stå och svälla  ca 15-20 minuter.

Tryck sedan ut degen på ett bakplåtspapper och för grädda den i mitten av ugnen ca 10-15  min, på 200-225 grader.

Ta ut plåten och låt den svalna ett par minuter.

Ta på tomatpure eller t.ex tacosås och lägg på de du vill ha på din pizza och in i ugnen igen till osten smält och fått en fin färg.ner.

 

Har inte räknat ut exakt hur mycket kolhydrater den innehåller men skulle gissa att du hamnar någonstans mellan 4-8 gram, vilket är helt okej ju.

Smaklig spis nu.

Tror att detta  blir vad jag kommer äta idag medans jag kollar handboll på TV.

Om ni provar receptet får ni gärna säga vad ni tycker eller om ni provat något liknande recept.

 


Kommentarer
Postat av: Erica

Yammie :)... har du ingen bild på pizzan?



Guess what Jessica - jag HITTADE vaniljen!!!

Köpte den igår... hade ju letat efter en lite större burk, men den var ju jätteliten och söt ;)

Fick användning av den på kvällen redan... tog i en knivsudd i vispad grädde som jag sen hade till lite hallon och blåbär.



Vad brukar du använda dig av för "sötningsmedel"?

Om du nu anväder det någon gång?



Fortsatt Trevlig helg!

Kram

2011-05-28 @ 10:33:03
URL: http://www.ikksen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0