Ketos eller ketoacidos?

När man läser runt på bloggar så ser man väldigt ofta att folk skriver om hur farligt det är att inte äta kolhydrater och att du kan ju hamna i KETOS!
Ska vi ta och reda upp dethär med ketos och ketoacidos?
Det är två helt olika saker och nä vi dör inte när vi är i ketos vi bränner bara fett.

På kolhydrater i fokus hitta jag denna fråga och svaret i fråga doktorn.

FRÅGA:
Hej Andreas!
Något jag undrar över är vad som händer när vi går in/ur ketos och hur länge det varar. Jag tror mycket känns osäkert för många. Det finns inte mycket att läsa heller.
Ketos är ett tungt argument mot vår kost eftersom en del anser att ketos är farligt och att man kan dö.
Stämmer det att vi är i ketos ett tag under en övergång?
Mina egna urinstickor gör alltid utslag, mer eller mindre kan variera, men de är aldrig neutrala. Är jag säkert på fettdrift då?
Förstörs "allt" om jag gör avsteg och går ur ketos ibland/ofta?
Frågorna är många och vi har inte mycket till svar.

SVARET:

Är väl ingen expert på ketos egentligen, så jag antar att Sten Sture är betydligt mer påläst på det. Men jag vill gärna poängtera en felkoppling som många gör.

Det som är ett potentellt livshotande tillstånd heter ketoacidos och inte ketos. Det beror på extrem insulinbrist hos en typ-1 diabetiker (ungdomsdiabetes, dvs där bukspottskörteln inte bildar nog insulin). Denna brist leder till mycket höga blodsockervärden som kroppen ändå inte kan tillgodogöra sig, bristen på energi gör att blodet blir surt därav -acidos.

Ketoacidos uppträder aldrig hos en typ-2 diabetiker (som är vanligast, tänk ofta lite äldre och rund om magen). Det uppträder inte heller  hos någon som inte alls har diabetes.

Ketos är något helt annat. Det är när kroppen inte får tillräckligt med socker för att driva de organ som är sockerberoende (ffa hjärnan). Då bildas istället ketonkroppar från fett vilket hjärnan efter en kortare omställning kan drivas på. Omställningsperioden gör att man kan känna sig lite trött, yr, lättirrritabel etc när man går in i ketos.

Ketos är inte farligt. Mig veterligen finns inte ett enda dokumenteras dödsfall eller annan permanent skada av ketos. Kroppen är anpassad sedan miljontals år att tåla kortare perioder av svält eller långa perioder av kolhydratsbrist. Visst vore det dumt om en stenåldersman hade dött knall och fall för att han inte fått någon sockerdricka på några dagar? Trots att han hade 100,000-tals kalorier lagrade i sitt kroppsfett? Och en hel slaktad mammut att äta? Så fungerar kroppen lyckligtvis inte. :)

Att vissa tror ketos är farligt beror på sammanblandningen med ketoacidos, något helt annat.

I ketos är man så länge man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater för att hjärnan mm skall kunna drivas på detta. Då är man nästan helt fettdriven. Man bränner naturligtvis fett även ur ketos men då kommer en signifikant andel av energin från kolhydrater. Man behöver inte vara i ständig ketos för att kunna gå ner i vikt, det är bara ett tecken på att man ätit myket strikt LCHF sista dagarna. Sålunda behöver man knappast oroa sig om man går "ur" ketos ibland.

Sammanfattningsvis är ketos ofarligt (men för vissa kanske lätt obehagligt) tecken på att man ätit mycket lite kolhydrater sista dagarna. Om någon säger att det är livsfarligt har han/hon blandat ihop det med ketoacidos, och vet antagligen inte vad han/hon pratar om egentligen. ;)

/Andreas


Så kan vi lägga detta i graven nu eller? Är trött på att höra hur farligt lchf är och hur bra tallriksmodellen är.
Vad som funkar för mig funkar kanske inte för dig nä, men jag säger inte åt dig att du inte får äta som du vill så låt du då mig äta som jag vill.
Låt dig inte luras av vad en studie på 5 dagar som du läst om i aftonbladet säger, vem fan kan utvärdera något efter 5 dagar och konstatera att du kommer vara hjärndöd inom 30 år om du äter si eller så?
Man måste tänka själv också inte bara läsa och svälja allt.

Vissa saker kan reta gallfeber på mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0