Valnötsbröd-recept.

Nu ska jag dela med mig av det farligt goda valnötsbrödet. Vill därmed också varna lite för att äta för mycket av det, äcklig fakta kanske men det sätter fart på magen med tanke på de höga innehållet av linfrön.
 
Här har ni det:
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
4 dl Linfrön
2 msk Fiberhusk (glutenfria hyllan)
2 tsk Bakpulver
1½ krm Salt
 
Släng ner allt i en mixer och mixa på samtidigt som ni små dansar lite, det ska vara som ett fint mjöl när ni är klara.
 
1-2 msk Brödkryddor
4 dl Valnötter (hasselnötter och mandlar blir också gott)
 
Blanda ner detta i mjölet som ni nu hällt över i en bunke.
 
1 burk Kesella (liten) med 10% fett
6 Ägg
 
Blanda samman äggen och kesellan i en bunke. Klä en brödform med bakplåtspapper.
Rör ner äggblandningen i mjölmixen och rör ut det snabbt, blir det för hårt så ha i 1-2 dl vätska i form av filmjölk eller vatten. Men degen ska vara kladdig så tänk på det. Rör snabbt då fiberhusken suger åt sig vätskan fort.
Lägg över det i brödformen och jämna till det så att brödet får en fin form.
Grädda i nedre delen av ugnen i 80 min.
Låt svalna sen är det bara att njuta.
 
Till och med min sambo, arbetskamrater och andra har godkännt brödet trots att dom inte äter LCHF så jag rekommenderar er andra att prova också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0