Ugnslåda m. köttfärs & rättika.

Jag underskattade länge rättikan men fan vad den ersätter potatis bra. Ikväll gjorde jag en fantastiskt god maträtt som jag gjorde ofta förr, men då med potatis idag med rättikan.
Ni får receptet för tydligen är ni ju en hel del som läser här men ingen behagar skriva något men jag är inte den som är den.
Så nu är den helt lchf godkänd.

Ugnslåda med köttfärs & rättika:

  • 500g Rättika, skalad och skuren i 5mm tjocka skivor

  • 500g köttfärs

  • 1 dl färska kryddor, mejram och persilje

  • 1 msk torkad dragon

  • 2 msk dijonsenap

  • 4 vitlöksklyftor

  • 1 gul lök

  • 15 cm purjolök

  • 5 champinjoner i skivor

  • 4 msk philidelphiaost

  • 3 dl vispgrädde

  • cayennepeppar, paprikapulver, salt o svartpeppar

  • 3 dl riven cheddarost eller annan smakrik ost



Koka rättikan i 5 minuter i vatten.

Blanda köttfärsen med kryddor. (jag brukar för steka köttfärsen lite men det är en smaksak.)

Mixa philadelfiaost och grädde ihop.

Rör ner i köttfärsröran.

Lägg rättika, lök, köttfärs i lager i en ugnsform.

Gratinera i ugn ca 30-45 min.

När köttfärsen ser färdig ut, ta ut formen och täck med ost.

Gratinera i några minuter till, tills du får önskad färg på osten.

Servera med några tomater eller babyspenatblad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0