Amerikanska pannkakor.

Fluffiga amerikanska pannkakor kan vara det godaste som finns. Det tog ett tag för mig att få till ett bra recept på dessa för att passa lchf.

Du behöver:
4 ägg
3 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
1 burk smetana el. cremefraiche
2-3dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
1 krm salt
Smör efter eget tycke jag brukar ta allt mellan 50-100gr

Smaksätting är valfritt jag har provat med vaniljpulver,kanel och kakao. Även haft i lite Stevia för att få bort vis beskhet som kan uppstå vid användning av t.ex vaniljpulver och kakao.

Fluffa upp äggen rejält med stavmixer eller ballongvisp om du vill träna armarna lite under tiden.
Ha i grädd, smetana, fiberhusk och bakpulvret, samt din smaksättare + saltet.
Vispa ut ordentligt med samma redskap som ovan.
Se till att få smeten riktigt fluffig och låt den sedan stå i 10-15 min. Gärna svalt i t.ex kylen.
När tiden börjar närma sig för stekning smälter du allt smör i pannan och rör i smeten.
Sen är det bara att steka på lite mer än medelvärme och när du ser lufthål bildas är det dags att vända på pannkakan.

Vad du kan äta till kan ju varieras i det oändliga.
Men min favorit är är Vaniljkesella och det är ju inte de bästa för en lchf:are.

Men det går ju bra att smaksätta vaniljkesella med vaniljpulver att ha till eller hallon med grädde.
Eller äta den som den är.
Detta recept räcker till 2-3 personer, lite beroende på hur stor man är i aptiten och vilken måltid man använder dom till.

Så nu är det bara att ut i köket och börja leka med receptet, hoppas ni gillar de lika mycket som jag gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0