Vad är LCHF?

Jag nämde att LCHF kan ätas på olika vis och jag ska förklara detta närmare nu.
LCHF står för low carb high fat. Alltså ska vi undvika kolhydrater, men det innebär inte att vi kan trycka i oss vilket fett som helst utan de ska vara bra fett som t.ex riktigt smör och inte lätt margarin.
Men någonstans ska man alltså dra gränsen för hur mycket vi bör få i oss om dagen. Det lär man sig på vägen. Ibland kanske man rentav inte kan äta denna kosten, det är en konst att hitta vad som passar just din kropp.
Man ska inte vara rädd för att pröva sig fram men man bör veta vad man gör när man provar.

Så hur vet du hur mycket kolhydrater du bör äta på en dag?
Det finns inga fasta regler för detta utan du provar dig fram vad som funkar för att du ska må bra och för att din kropp ska fungera optimalt.
Vissa anser att om du äter under 100gram kolhydrater om dagen kör du LCHF medans andra menar på att renodlad LCHF är under 20 gram kolhydrater om dagen.
Jag har lite delade meningar om detta. För mig är allt från 70-100 eller över det mer en GI-kost eller mellanting av LCHF och GI, för mig känns de som att leka med elden för om du äter för mycket fett tillsammans med kolhydrater riskerar du istället att lägga på dig i vikt.
Lek med siffrorna tills du hittar rätt, du kanske äter 100gram kolhydrater när du börjar med LCHF och går säkert ner i vikt ja. Men tänk då på att du ändå drastiskt minskat ditt kolhydratintag från innan, men att kroppen vänjer sig snabbt vid att det blir mindre och behovet minskar då också.
Så lek av dig för att hitta balansen.

När jag började så ville jag ligga mellan 50-100gram kolhydrater, vilket jag gjorde och jag gick ner 5,6kg.
Andra veckan låg jag på mellan 50-70gram kolhydrater och tappade 2,4kg.
Tredje veckan var jag nere mellan 20-50gram kolhydrater och därifrån så har de rasat mer kilon.
Resten av veckorna ser likadana ut som vecka 3 och jag går ner fortfarande utan att kämpa nämnvärt för det.
Målet är att när jag hamnar på en platå försöka dra ner till mellan 20-30gram istället.

Men de räcker givetvis inte med att räkna kolhydraterna i din kost, du kan inte bara ösa i dig hur mycket fett och protein som helst och räkna med att kilona ska rasa. Det finns en fördelning som man bör följa som är räknat i E%.
Fördelningen bör oftast se ut såhär, det finns undantag men man brukar utgå från denna fördelning:
Fett 70 E%
Protein 25E%
Kolhydrater 5E%

Jag följer denna fördelningen, men kan inte räkna ut den på papper själv som vissa kan utan jag fuskar och gör diagram över vad jag äter på www.matdagboken.se .
Där kan du se hur just du ligger till.

I nästa inlägg kommer ni få information om hur ni rensar skåpen bäst, läser innehållsförteckningar och en inköpslista för er första LCHF vecka.

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0